1

Works

Tekst pierwotnie opublikowany w Komikz nr 7

image085W poprzednim numerze Komikza jednym z recenzowanych tytułów była Rica ‚tte Kanji. O ile ów komiks mimo płci głównej pary, niósł uniwersalne treści, tak opisywane tym razem Works jest pozycją raczej dość hermetyczną.

Autorka, Eriko Tadeno jest odpowiedzialna także za powstanie tytułów takich jak: Lavender of Romance czy High – So Stripper. Są to pozycje niezależne, rozprowadzane głównie w dystrybucji własnej. Nie przeszkodziło to jednak w uczynieniu Tadeno jedną z bardziej znanych przedstawicielek „nowej fali yuri” w komiksie japońskim. Produkcje Tadeno charakteryzuje przede wszystkim dorosła obsada, skupianie się na ukazaniu skomplikowanych relacji międzyludzkich oraz problemów życia zawodowego. Sposób ujęcia tematyki branżowej zadecydował prawdopodobnie o wydaniu jednego z jej komiksów poza granicami Japonii.

Amerykańskie wydanie Works jest jedynym istniejącym na Zachodzie. Za opublikowanie komiksu Eriko Tadeno odpowiedzialne jest wydawnictwo ALC Publishing, które zaprezentowało zachodnim czytelnikom również Rica ‚tte Kanji. W efekcie po raz kolejny dostajemy do ręki produkt niekompletny, bo z niedociągnięciami technicznymi. Nie jest ich tak dużo, jak w przypadku Rici, ale znów mamy do czynienia ze źle poprzycinanymi stronami i przebarwieniami w druku. Widać jednak poprawę pod względem letteringu. Przetłumaczone zostały także notki odautorskie.
Drugie wydanie komiksu Tadeno składa się z czterech shortów plus dodatki w postaci notatek i kilku stripów komiksowych. Każda z opowieści była wcześniej opublikowana na łamach nieistniejących już pism skierowanych do safistek – Phryne i Mist. Zgodnie z tematyką magazynów, także komiksy Tadeno nastawione są na ukazanie codzienny relacji kobiet pozostających między sobą w związkach. Cały tomik w głównej mierze ukazuje odmienne rozumienie potrzeb i obowiązków wynikających z różnicy wieku między partnerkami. Nie brak tu też erotyki.

Pierwsza z historii, „My Sister’s Wedding” przynosi wizję późnego coming outu jakiego bohaterka dokonuje przed matką na ślubie swojej siostry. Wcześniej musi jednak stawić czoła plotkom o jej samotnym 30-sto letnim życiu i statusie niezamężnej. To okazuje się impulsem do wyznania prawdy o sobie. „I Like You the Way You Are” to opowieść gdzie dojrzałe kobiety, niegdyś szkolne koleżanki, spotykają się po latach podczas prób na warsztatach teatralnych. Okazuje się, że dawne uczucie nie wygasło i nie można na siłę zmienić siebie wiążąc się w relację z mężczyzną. „My Sweet One” oraz kontynuacja „Gentle Loving” to historie romansu jaki rozwinął się w biurze. Te dwa rozdziały najlepiej ukazują odmienne potrzeby i poglądy na życie u kobiet, między którymi istnieje duża różnica wieku.
Uzupełnienie komiksu stanowią trzy stripy, z których jeden narysowany jest przez Ai Mizuno. Wszystkie oczywiście o tematyce queerowej.

Mimo kłótni, spięć i niekiedy krzywd wyrządzanych sobie przez partnerki, każda z opowieści Tadeno ma pozytywny wydźwięk. Artystka pokazuje, że łączące kobiety uczucie jest w stanie przezwyciężyć przeciwności. Nie ma znaczenia czy przyczyną „zgrzytu” jest zbytnie zaangażowanie w życie zawodowe czy też nadmierne potrzeby seksualne. Wystarczy chęć współpracy, zaufanie, miłość a problemy związkowe choć częściowo zostaną zażegnane. Nie znaczy to jednak, że autorka przedstawia w Works wizję związków idealnych. Daje czytelnikowi do zrozumienia, że jeden rozwiązany spór to zaledwie ułamek tego co czeka partnerki podczas wspólnego życia.
Ważnym aspektem w opowieściach Tadeno jest też kwestia „wyjścia z szafy”. Jej bohaterki, kobiety 30-sto letnie i starsze „outując” się przed rodziną, znajomymi, a niekiedy i przed sobą, symbolizują wolność wyboru. Pokazują, że niezależnie kiedy dokonany, coming-out powinien mieć miejsce.
Tadeno mówi o lesbijskiej erotyce w sposób otwarty i bez skrępowania. Atutem jest też umieszczenie całej plejady bohaterek o różnej aparycji, od femme przez chapstick po butch. Żadna z nich nie jest wartościowana w jakikolwiek sposób, a więc autorka unika indoor – homofobii.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt. Mimo, że opowieści Tadeno wywodzą się z pism Phryne i Anise, komiksy nie są utrzymane w charakterystycznym dla części tego typu publikacji schemacie: spotkanie bohaterek – kilka słów o nich – scena łóżkowa na zakończenie. Autorce na kilkunastu stronach każdej z historii udaje się przedstawić prawdę o życiu. Nie są to więc shorty mające jedynie na celu wywołanie podniecenia u czytelniczki.

Pod względem graficznym, style Eriko Tadeno można nazwać poprawnym. Zgodnie z wymogami gatunku jakim jest josei, jej kreska jest prosta, skupiająca się głównie na ukazaniu emocji postaci niż detalach otoczenia. Styl odpowiada temu co reprezentują artystki „wyrosłe” na łamach pism branżowych, jak Mei Oda czy Tomoko Ogiura. Nie można mu za wiele zarzucić. Kolejne opublikowane w zbiorze historie powstały na przestrzeni trzech lat, co widać po zmianach w kresce autorki. Tadeno poczyniła w tym czasie wyraźny postęp – lepiej dobiera proporcje oraz rysuje mniej kanciaste twarze.

Works to komiks realistyczny, w interesujący sposób prezentujący podejmowaną tematykę, kierowany do konkretnego i wąskiego targetu. Czytelnicy nie będący bezpośrednimi adresatami tej pozycji, mogą co najwyżej traktować ją w kategorii ciekawostki.

Zobacz także:

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *