1

Kilka pytań do: Rafał Palacz (właściciel sklepu Multiversum)

image033Jeszcze do niedawna mogło się wydawać, że kobiety nie sięgają po komiksy, a odsetek pań kupujących nowości rynkowe można wyliczyć w ułamkowych częściach procenta. Postanowiłyśmy więc to sprawdzić. Poprosiłyśmy Rafała Palacza, właściciela firmy Multiversum o opinię na temat żeńskiej części klienteli.

1. Comix Grrrlz: Jaki odsetek Twojej klienteli stanowią kobiety?

Rafał Palacz: Na chwilę obecną klientki stanowią ok. 15% ogółu osób dokonujących zakupów w naszej firmie.

2. Comix Grrrlz: Czy kwoty wydawane podczas komiksowych zakupów przez kobiety i mężczyzn są porównywalne, czy może klientki są bardziej oszczędne?

Rafał Palacz: Często czynnikiem ograniczającym wydatki w przypadku kobiet jest dokopanie się do dna portfela na przyjemnościowe wydatki w danym miesiącu. Klientki dochodząc do tego momentu mają nad sobą zdecydowanie większa kontrolę (przekładają następne zakupy na później) niż klienci (kombinują, szukają dodatkowych środków – dosyć często z imponującym powodzeniem).

3. Comix Grrrlz: Co możesz nam powiedzieć o obszarze zainteresowań czytelniczek. Dominują komiksy mainstreamowe czy niezależne? Przykładowe ulubione tytuły/bohaterowie?

Rafał Palacz: Dominuje prawie niepodzielnie mainstream. Wyrwany z łóżka w środku nocy odpowiedziałbym na to pytanie tak samo jak teraz – komiksowa adaptacja Dark Tower Stephena Kinga jako seria, Wolverine jako postać. Nie sądzę, żeby ta tendencja upodobań miała ulec zasadniczym zmianom w najbliższym czasie. Zdarzają się oczywiście również eksperymenty z innymi bohaterami oraz bohaterkami.

4. Comix Grrrlz: Podczas kilku lat swojej działalności z pewnością zauważyłeś jakieś tendencje, jeśli chodzi o udział kobiet w komiksowym czytelnictwie?

Rafał Palacz: Przede wszystkim kobietom decydującym się na podróż w kierunku komiksowej lektury należy się szacunek za odwagę. Na tle swoich znajomych – niezależnie od wieku – czytanie komiksów zamiast typowych tygodników/miesięczników nie jest z pewnością postrzegane jako „trendy”.
Klientki przychodzą do mnie najczęściej z już wyrobionym gustem jeżeli chodzi o komiksy i trzymają się tych upodobań. Niewiele klientek decyduje się na dzikie komiksowe eksperymenty, chociaż te które się na to zdecydowały nie żałują swojej decyzji.
Magnesem na kobiety w obecnych czasach jest z pewnością ogromna różnorodność komiksów – gdyby spojrzeć na tytuły wydawnicze sprzed 15-20 lat, czytelniczki nie znalazłyby zbyt wiele historii w mainstreamowym kanale komiksów, które oferowałyby coś ponad „banda mutantów kontra kosmiczny królik w akcji”. Obecnie dzięki potężnemu imprintowi Vertigo oraz zmianie mentalności fabularnej w wielu tytułach mainstreamowych, kobiety mogą czerpać ogromną przyjemność z czytania komiksów – i coraz chętniej korzystają z tej możliwości.

Zobacz także:

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *