0

Wet Moon #1: Feeble Wanderings

Tekst pierwotnie opublikowany w Komikz nr 4

image024Wet Moon to trudna do zrecenzowania pozycja, zarówno ze względu na nietypową warstwę fabularną, jak i graficzną. Jej specyfika polega przede wszystkim na operowaniu głównie obrazem a nie słowem. Fabularnie z jednej strony komiks ma formę obyczajówki będącej zapiskami z codziennego życia uczennicy college’u, z drugiej przewija się w nim wątek grozy i kryminału.

Wet Moon to trzeci komiks Ross’a Campbella wydany przez Oni Press, ale pierwszy w którym odpowiedzialny jest on nie tylko za rysunek ale także za scenariusz. Po umiejętnościach graficznych jakie zaprezentował w Spooked i Too Much Hopeless Savages, można było się zastanawiać czy oprócz graficznego posiada także warsztat pisarski. Lektura Wet Moon dostarcza jednoznacznej odpowiedzi – tak.

Akcja komiksu rozgrywa się na południu Stanów Zjednoczonych. Centralną postacią historii jest Cleo Lovedrop, która właśnie wprowadza się do nowego mieszkania. Jej relacje z rodzicami nie są jasne, w pierwszym tomie czytelnik może dowiedzieć się jedynie kilku szczegółów o jej siostrze Penny. Bohaterka większość czasu spędza rozmyślając nad problemami, które sama sobie stwarza. Jest zakochana w enigmatycznym Vincencie, ale nie ma na tyle odwagi, aby z nim porozmawiać, jednocześnie odrzuca innych kandydatów. Czytelnik śledzi przebieg akcji także z zapisków prowadzonych przez Cleo w jej pamiętniku. Dziennik pełni również funkcję poznawczą. pozwalając zgłębić psychikę bohaterki. Część komiksu wypełniają wielopanelowe sceny pozbawione dialogów, a przedstawiające Lovedrop w różnych sytuacjach – od mycia zębów po wędrówkę po mieście. Czyni to postać bardziej ludzką i umożliwia czytelnikowi zaprzyjaźnić się z nią. Wet Moon to komiks w którym występuje cała plejada niezwykle interesujących postaci. Jedną z nich jest Audrey – nieśmiała ale matkująca innym bohaterkom czarnoskóra lesbijka. Jest też Trilby – pod płaszczem zadziornej punkówy ukrywająca swoje zamiłowanie do Star Treka. Są też współlokatorki Cleo czyli Malady i Natalie, których dawna znajoma zniknęła w niewyjaśnionych okolicznościach. Pojawienie się Fern i Fall wprowadza do komiksu nastrój grozy. Szczególnie interesująca wydaje się Fern, pozbawiona fragmentu lewej ręki i ozdobiona licznymi kolczykami. Jest znajomą Penny i zaczyna stopniowo interesować się Cleo. Pojawia się też komiksowy rysownik nazywany szyderczo “The Pringles Guy” i tajemniczy Paw. Życie większości z tych postaci upływa na spotkaniach, plotkowaniu, randkach i imprezach. Towarzyszą im mocne i naturalne dialogi, takie jacy są bohaterowie komiksu.

W kwestii oprawy graficznej warto nadmienić, że czytelnik sięgający po Feeble Wanderings, a niezaznajomiony z twórczością Ross’a Campbella, musi przede wszystkim przyzwyczaić się do jego specyficznej i nieco udziwnionej kreski. Rysunki utrzymane często w gotyckim klimacie, dysproporcje (choć to można uznać za efekt zamierzony, będący wynikiem pewnej maniery autora) w sylwetkach postaci, bohaterowie o urodzie odbiegającej od przyjętych kanonów piękna, często z nadwagą. Wszystko to czyni styl unikalnym, ale zarazem trudniej przyswajalnym. Ważnym elementem designu Campbella jest też moda i różne ozdobniki na ciałach postaci. Wykolczykowane i odziane w obcisły gorset, noszące buty na koturnach wysokości kilkunastu centymetrów i posiadające fantazyjne fryzury bohaterki, zmuszają do zastanowienia się czy faktycznie tak wyglądają uczennice college’u? Zarazem wygląd zewnętrzny idealnie współgra z charakterem osoby, co widać szczególnie w przypadku Audrey i Trilby. Równie ważną rolę odgrywa tu “mowa ciała” odpowiednia do sytuacji, w jakiej znajduje się dana postać. Tu przoduje Cleo, której zmienne nastroje odzwierciedla odpowiednia mina i sposób poruszania się. Szczególnie zapada w pamięci kilkustronicowa scena, w której bohaterka przegląda się w lustrze.

Jako, że Feeble Wanderings to pierwsza część, jej lektura pozostawia pewien niedosyt i przynosi więcej pytań niż odpowiedzi. Nie wiemy na przykład skąd tajemnicza plama na podłodze mieszkania Cleo, jaką rolę odegra Fall, jakie są zamiary Myrtle w stosunku do Natalie. Akcja koncentruje się głównie na zarysowaniu charakterów i wprowadzeniu w świat, w którym żyją bohaterowie. Odsłaniane powoli niewyjaśnione wątki i relacje między bohaterami pozwalają sądzić, że historia przewidziana jest na co najmniej kilka tomów (drugi – Unseen Feet wydany w lipcu bieżącego roku). Można mieć też nadzieję, że z kolejnymi odcinkami pojawia się nowe intrygujące postacie, bo to głównie w nich drzemie potencjał tego komiksu.

Wet Moon to komiks, który czyta się przynajmniej dwa razy. Najpierw zagłębiając się w fabułę, kolejnym razem koncentrując na wszelkich szczegółach ukrytych na kadrach. Mogą to być np. figurki komiksowych postaci na półce, filmowe plakaty na ścianach, napisy na murach. Wszystko to stanowi dopełnienie komiksu, niekiedy także otwierając nowe wątki, jak np. tajemnicze kartki adresowane bezpośrednio do Cleo.

Ze względu na formę w jakiej jest podany, Wet Moon nie jest komiksem łatwym w odbiorze. Jest to dziwna historia będąca połączeniem melancholii, abstrakcji i realistycznych scen z życia młodzieży. Opowieść o nastrojach targających ludźmi, odkrywaniu siebie, chwytaniu upływających z życia sekund. Powolny rozwój fabuły i interakcje między postaciami powodują, że czytelnik nie wie dokąd zmierza historia i czy rzeczywiście mamy do czynienia z nadprzyrodzonymi siłami. Campbell umiejętnie oddaje atmosferę miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Komiks powinien podobać się przede wszystkim czytelnikom zainteresowanym gotyckimi klimatami i nastrojem grozy. Może przykuć uwagę osób lubiących graficzne eksperymenty. Te sto kilkadziesiąt stron to także doskonałe studium psychologiczne. Ponieważ w Feeble Wanderings kobiety stanowią przeważającą obsadę jest to więc też produkcja, która może wzbudzić ich zainteresowanie. Wet Moon to pozycja nietuzinkowa, warta uwagi ze względu na fenomenalny design i niezwykłe postacie.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *